De schilder C.R.W. Nevinson is een sleutelfiguur in de Britse kunstgeschiedenis van de twintigste eeuw. Na het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog engageerde hij zich als vrijwilliger in de Friends Ambulance Service en werkte hij onder meer in Duinkerken, in Woesten en Saint-Pierre. Aan het front werd hij geconfronteerd met de onmenselijke omstandigheden in de loopgraven. Nevinson keerde terug naar Londen en schilderde als in een roes een reeks oorlogstaferelen. In 1916 verzamelde hij deze werken in een spraakmakende tentoonstelling. Ook dit schilderij was daar te zien. Het is getiteld The Strafing, een Engelse term waarmee een luchtaanval door laagvliegende vliegtuigen op gronddoelen wordt bedoeld. Met schilderijen als The Strafing gaf de kunstenaar een moderne uitdrukkingswijze aan een nieuw type van oorlog, een oorlog waarin de mens voor het eerst de ondergeschikte van de machine was geworden. De compositie wordt gedomineerd door de explosie op het achterplan. De soldaten zijn tot kleine figuurtjes herleid, nauwelijks te onderscheiden in het landschap. Ze bevinden zich in een loopgraaf die een ruïneus, onherkenbaar landschap doorsnijdt.