De stillevens van Jean Brusselmans vertonen een zeer streng compositieschema. Het vlak is in twee horizontale zones gedeeld waarop fruit vis schelpen waaier en andere objecten in een soort van verticale bandenstructuur worden geplaatst. De kompositie kan men beschouwen als het eindpunt van een evolutie naar een steeds grotere vlakmatigheid zowel in de schildering als in de ruimtelijke opbouw. Brusselmans reduceert daarbij de stillevenobjecten tot hun meest kernachtige vorm zijn voorkeur voor harde en onvermengde kleuren geeft het schilderij een collageachtig karakter. Voor Brusselmans het schilderij herwerkte was de linkerhoek oorspronkelijk ingenomen door speelkaarten en een affiche van een kegelspelwedstrijd. Deze motieven werden overschilderd met een vergrote afbeelding van een luciferdoosje en de omslag van Le Soir Illustré met de glamourfoto van de actrice Linda Darnell. De dingwaarde of symboolkarakter van deze elementen zijn echter niet van belang voor Brusselmans. Veeleer gebruikt hij deze objecten als een plastisch vocabularium en creëert hij daarmee ook opvallende decoratieve aspecten. Wellicht daarom werden sommige van zijn stillevens ook als ontwerp voor muurschilderingen gebruikt.