Verschillende vissen heel of in moten gesneden liggen op een houten tafel en in een rode geglazuurde schotel. Achter de tafel zit een kat op de loer. Erboven hangen nog enkele vissen aan haken. De opvallende tweedeling van enerzijds de vette vis met name de zalm op de tafel en de kabeljauw in de schaal op de voorgrond en anderzijds de platvissen eerder een 'armenmaal' aan de haken op de achtergrond doen een onderliggende boodschap vermoeden. Mogelijk refereert de schilder hier aan de vasten. De hongerige kat verzinnebeeldt de begeerlijkheid. Deels verborgen in de duistere achtergrond verschijnt ze hier als 'duivels' dier de tegenpool van de vis die in de Christelijke traditie symbool staat voor Christus. Dit paneelschilderij is niet gesigneerd maar kan toegeschreven worden aan Alexander Adriaenssen. De kabeljauwmoten en de opgehangen platvissen komen terug in andere visstillevens van zijn hand; de diagonale en asymmetrische opbouw is net zoals de eerder monochrome tonaliteit typisch voor zijn oeuvre. (Naar: H. Vlieghe Stedelijke Musea Brugge. Catalogus Schilderijen 17de en 18de eeuw Brugge 1994 p. 15; N. Schneider in: Von Schönheit und Tod. Tierstilleben von der Renaissance bis zur Moderne Berlijn Kehrer 2011 pp. 200-201.)