Als een culturele antropoloog onderzoekt Otobong Nkanga hoe landschappen ons iets vertellen over hun verleden. Ze vraagt ons stil te staan bij onze omgeving: waar komen kruiden, juwelen en elektronica vandaan en in welke omstandigheden kwamen ze tot bij ons?
“Shaping Memory is een fotografisch werk dat een landschap in collage weergeeft, gemaakt door verzamelde afbeeldingen uit tijdschriften te gebruiken die specifiek betrekking hebben op ruimtes die zijn vastgelegd in mijn herinnering aan mijn kindertijd en thuisland. Met dit werk probeer ik vorm te geven aan de gefragmenteerde herinneringen door gevonden beelden te gebruiken die het idee van déjà vu oproepen. De beelden worden vervolgens uitgesneden en samengevoegd om de nieuwe realiteit te creëren van wat mijn geheugen herinnert, maar die nog steeds de sensatie van het gememoriseerde landschap weet te grijpen.
Ik haal inspiratie uit mijn omgeving en de verslagen van bepaalde ruimtes en natuurlijke hulpbronnen die ik tegenkom, die vragen oproepen waar ik geen antwoord op heb. Mijn kunstwerken zijn het resultaat van observaties, onderzoeken en sensaties van materiaal en ruimtes. De noties van geheugen, tijdelijkheid en verplaatsing van ideeën en dingen spelen een cruciale rol in de manier waarop ik naar objecten, architectuur en cultuur kijk.”
Otobong Nkanga is vooral geïnteresseerd in het geheugen en hoe dat zich verhoudt tot plaats. In Shaping Memory beeldt ze een traditionele Nigeriaanse hut af met daarachter een weelderig landschap. Het feit dat het werk uit zijn omgeving is gesneden en uit zijn context is gehaald bovenop een anonieme hand, maakt de scène tot handelswaar. De hut is niet langer een eenvoudig beeld van een plaats; het wordt in plaats daarvan iets kwetsbaars, dat kan worden uitgebuit. Het feit dat er twee versies van deze afbeelding zijn - een in kleur, een in zwart-wit - versterkt die kwaliteit.