De figuur van de rouwende grijsaard en van de beurzensnijdende trouweloze wereld zijn van een vrije interpretatie van de personnages in De misantroop van de Oude Brueghel (Napels Museo Nazionale di Capodimonte) terwijl voor het landschap gebruik gemaakt werd van elementen uit de achtergrond van zijn Nestenrover (Wenen Kunsthistorisches Museum). Een analoge voorstelling maar met een andere landschappelijke achtergrond werd gegraveerd door Hieronymus Wierincx (R. VAN BASTELAER 1908 p. 56 nr. 171) met volgende begeleidende tekst die uitvoerig de zin van het spreekwoord over 's mensen onbetrouwbaarheid expliceert: De sulck draecht rou Om dat de weerelt is onghetrou Die meeste ghebruycken minst recht en reden Weynich leefter nou Also hy leven sou Men rooft men treckt elck steeckt vol gheveusde seden Je porte le deuil voyant le monde Qui en tant de fraude abonde. De oorspronkelijke tekening bevond zich destijds in de verzameling Jean Masson te Amiens.