Opmerkelijk aan deze grote houtskooltekening die gedateerd kan worden op 1898 is de grote strook onderaan. Het blad was te klein voor de tekening en Smits lapte er een stuk aan.. De bijgevoegde tekening is technisch gezien oorspronkelijk, De tekening loopt gewoon vloeiend over de naad heen, Veel werken zijn in dit thema gemaakt. De geschilderde variant hangt in Brussel. In 1899 maakt hij een eerste ets bij Van Bastelaere met dit onderwerp op. Met het schilderij is hij naar Venetië gegaan in 1912. Deze tekening bezit een groot potentieel om onderzoek te doen. Er zijn meer dan tien varianten rond dit onderwerp. Het baadt nog wel in de lichtsfeer van de Haagse school : Het licht, alomtegenwoordig bij Smits, valt door het rampje prachtig naar binnen. De schilderijen leunen dichter aan bij de modernere werken. De tekening is zeldzaam omwille van de grootte.Er zit een restant op van opgehoogd wit, maar dat is zo goed als verdwenen. Er zal oorspronkelijk een groter contrast in gezeten hebben. Het Jakob Smitsmsueum bezit ook een voorafgaandelijke studie van het kindje en de handen van de moeder.