Het Marianum van Neeroeteren behoort tot de best bewaarde voorstellingen van dit genre. Naast dat van Zoutleeuw is zij het enige in België dat nog in een volledige toestand en gaaf is bewaard gebleven, ondanks de verdwenen polychromie. Dit maakt het beeld bijzonder zeldzaam. Een iconografische bijzonderheid is ook de aanwezigheid van een mensenhoofd op de halve maan, een kenmerkend iconografisch detail bij de Elsloo-beelden. Het Marianum vindt zijn oorsprong in de bloemrijke symboliek van de laatmiddeleeuwse Mariadevotie. Ontstaan in de loop van de 15de eeuw, is het voornamelijk aan te treffen in het Oosten van de Nederlanden en in Duitsland (Aken, Jan van Steffeswert; Volkach, Tilman Riemenschneider). De concentratie van een dergelijke Mariale voorstelling in onze gewesten is van belang voor de instandhouding van het collectieve geheugen. Het beeld vertoont stilistische eigenschappen – zoals elementen in de plooienval, gelaats- en haarweergave - die deels te herkennen zijn in andere Elsloo-werken uit die periode waaronder enkele beelden uit Siersdorf, deels hier een uitgesproken eigen toepassing vinden, zoals de beenderige, diepe drapering in een complexe opeenvolging van Y-vormige plooien. Men kan spreken van een gevorderd stadium van maniërisme waarnaar de beeldsnijder is geëvolueerd. Het beeld getuigt van een sterke verhalende en decoratieve kracht, wat het artistieke karakter benadrukt.