Dit bucolisch tafereel is een geïdealiseerd landschapsportret van de Mons Palatinus een van de zeven heuvels van Rome waarop de Romeinse keizers hun residenties bouwden. Aan de hand van bestaande gebouwen creëerde Rubens een pittoreske compositie. Rechts valt een bundel zonnestralen door de arcaden van de Basilica van Maxentius die met gewassen en struiken is overwoekerd. Links aan de voet van de heuvel bevndt zich het kleine kerkje van St. Theodorus van Euchaita. Het gebedshuis werd in de zesde eeuw gebouwd op de fundamenten van een ronde heidense tempel. Net als andere kunstenaars viel Rubens voor de charme en symboolwaarde van het vroegchristelijke monument want het duikt op in de achtergrond van verschillende van zijn composities. Schelte Adamsz. Bolswert maakte deze kopergravure naar een schilderij van Rubens bewaard in Parijs (Musée du Louvre). De prent maakt deel uit van de reeks met 'Kleine landschappen' gegraveerd door Bolswert naar Rubens. Vermoedelijk was Rubens niet betrokken bij de uitgave van de serie maar is deze eerder een project van een uitgever mogelijk Martinus van den Enden (1605-na 1654). De prent werd gekopieerd door de Engelsman William Faithorne (1616?-1691). Alzo vond ook deze compositie haar weg over het kanaal waar ze naast andere landschapsprenten naar Rubens een rol heeft gespeeld in de latere ontwikkeling van de Engelse landschapschilderkunst in de achttiende en de negentiende eeuw.