Het indrukwekkend ensemble glasramen uit de kerk van de abdij van Herkenrode werd in 1802 door Sir Brooke Boothby of Ashbourne aangekocht, nadat de abdij in 1797 werd gesloten en verkocht aan Pierre Libotton. In 1803 werden de panelen aangekocht door het Chapter of Lichfield Cathedral en in de daaropvolgende jaren grotendeels in de kathedraal gemonteerd. In 1976 werd het paneel teruggeschonken aan de abdij ter gelegenheid van de "Britse week" te Hasselt en is hierdoor het enige nog ter plekke bewaarde spoor van de monumentale kerkramen uit de abdij van Herkenrode. Dit paneel heeft een bijzonder groot historisch belang. De verkoop van de glasramen was een groot verlies aan belangrijke glasschilderkunst uit het prinsbisdom Luik, derhalve vormt dit teruggegeven paneel een uniek spoor van deze bloeiperiode van de glasschilderkunst in onze gewesten. Dit paneel dat gesitueerd moet worden in de omgeving van de ateliers van Pieter Coecke van Aelst, Marten Tymus en/of Lambert Spulberch, toont de belangrijke relaties aan tussen de centra Antwerpen en Luik. Stilistisch moet het paneel evenwel in Antwerpen gesitueerd worden.