Deze portretbuste in afkomstig uit het Antwerpse stadhuis. Haar ontstaansgeschiedenis is uitzonderlijk goed gedocumenteerd. Het Antwerpse stadsbestuur stuurt van Baurscheit naar Parijs om bij wijze van eerbetoon en steun - na de dood van de Spaanse koning Karel II brak immers een opvolgingstrijd (Spaanse Successieoorlog) uit- ter plekke een portret van de Franse troonpretendent de hertog van Anjou in levende lijve te gaan boetseren. Uit documenten is bekend dat het om een plaasteren model ging waarnaar nadien deze marmeren versie werd vervaardigd. De heerser wordt uitgebeeld in wapenrusting met een allongepruik en draagt de ketting van de Orde van het Gulden Vlies. In de lijn van de 17de-eeuwse geplogenheden is het hoofd licht gedraaid en verhult een gedrapeerde mantel de afsnijding onderaan de romp en de armen. De uitgelengde en geïdealiseerde voorstellingswijze kondigt echter de achttiende eeuw aan. Van Baurscheit die niet alleen als beeldhouwer maar ook als architect actief was was gedurende een aantal jaren hofkunstenaar. Van zijn hand zijn nog verschillende andere marmeren portretten van hoogwaardigheidsbekleders bekend zoals dat van Jan van Brouchoven (privécollectie Kasteel Leefdaal) of dat van Rudolf Adolf von Geyr (1711 privécollectie Schloss Müddersheim Düren).