De kroning van Maria vormt het middenpaneel van een polyptiek toegeschreven aan de Florentijnse schilder Puccio di Simone. Vermoedelijk bestond dit veelluik uit tenminste vijf luiken en een predella. Twee zijpanelen bevinden zich in de Gemà¤ldegalerie in Berlijn en stellen de heiligen Catharina en Laurentius voor. Puccio di Simone werkt rond het midden van de 14de eeuw in Florence (ca. 1346-1360). Zeer waarschijnlijk gaat het om dezelfde kunstenaar die lange tijd met de noodnaam Meester van het Fabriano-altaar wordt aangeduid. De invloed van Bernardo Daddi aan wie De kroning van Maria vroeger werd toegeschreven is vooral merkbaar in de weergave van de gelaatstrekken de houding van Maria en de figuur van de engel met vedel. Het Gentse paneel oogt voor die tijd bijzonder modern door de rijkelijk in goud uitgewerkte versierselen en de ongewone afschuining van het bovengedeelte. Hierop bevond zich oorspronkelijk waarschijnlijk nog een bekroning mogelijk met de afbeelding van God de Vader.