Het cirkelvormige formaat van de tekening Bruine ogen en een blauwe bloem keert herhaaldelijk terug in het oeuvre van Fernand Khnopff. De tekening herinnert aan een project voor een frontispice die Khnopff in 1889 realiseerde voor Mon c'ur pleure d'Autrefois de poëziebundel van Grégoire Le Roy. In het project omhelst een jonge vrouw haar spiegelbeeld. Het gezicht van de vrouw vertoont een opvallende gelijkenis met Lily Maquet een jonge Engelse die in België verbleef en voor de schilder model stond. Het mysterieuze gezicht in de tekening omgeven door een doorschijnende voile kijkt de toeschouwer indringend aan. Haar ogen zijn bruin de kleur van de spiritualiteit. Op het voorplan ligt een bloem en een parel op een doorschijnende schaal. De bloem is waarschijnlijk een cyclaam waarvan de blauwe kleur het Ideaal symboliseert. De ronde afsnijding en de overheersend monochrome kleur nauwelijks gebroken door enkele kleurige ophogingen richt de aandacht op de doordringende ogen van de vrouw. De originele gouden passe-partout is als een aureool en versterkt de sacrale sfeer van de compositie.